Lukk
Case I slutten av 2021 åpnet DB Schenker sitt nye logistikksenter i Taulov, som består av et kontorbygg og en cross docking-terminal på 8 000 kvadratmeter under tak – i tillegg til 90 000 kvadratmeter med kjørearealer. Med 85 porter og en evig strøm av lastebiler er terminalen et viktig ledd i selskapets landtransport i inn- og utland, hvor lastebilene kan nå mer enn 430 europeiske lokasjoner.

– For oss handler logistikk om høy kvalitet i alle deler av verdikjeden. Vi jobber nøye med å kvalitetssikre fra start til slutt og har full kontroll på varene fra avsender til mottaker. Vårt nye logistikksenter reflekterer denne filosofien og vår fleksible Terberg BC terminaltraktor bidrar til å optimalisere intern logistikk, sier terminalsjef Niklas Dini hos DB Schenker i Taulov.

 

Terminalen til DB Schenker ligger sentralt plassert ved motorveikrysset i Taulov, og derfra kommer det inn- og utgående varer på tusenvis av paller. Fra terminalen distribueres det systemgods og direktegods ut til Jylland, Fyn og Europas rutenett ved hjelp av 150 ansatte, hvorav 27 jobber på selve terminalen.

– Terminalen er bygget for å kunne håndtere ganske store volum, og vi jobber kontinuerlig med å optimalisere logistikken i alle deler av den. Derfor er vi svært glade i vår Terberg BC terminaltraktor, som kan håndtere både vanlige løshengere, vekselflak og tilhengertrekk, slik at lastebilsjåførene kan bruke mest mulig tid ute på veiene, sier terminalsjef Niklas Dini.

Oppstart i høy hastighet

Det nye og bærekraftige logistikksenteret ble bygget på rekordtid og skulle være ferdig til DB Schenkers 150-års jubileum i 2022. N.C. Nielsen var tidlig på banen, da DB Schenker hadde gode erfaringer med Terberg fra deres østdanske avdeling i Hvidovre. DB Schenker bestilte derfor en Terberg BC allerede høsten 2021, men på grunn situasjonen i de globale forsyningskjedene, kunne ikke N.C. Nielsen garantere noen lynrask levering.

Løsningen på dette problemet var at DB Schenker i første omgang mottok en nyere brukt Terberg BC. Den kunne da fungere i en overgangsperiode på våren, før den på sensommeren 2022 ble erstattet med en fabrikkny, hvitmalt og høyteknologisk Terberg BC (Body Carrier), som er registrert med nummerskilt, slik at den kan blant annet kjøre for å fylle bensin på en bensinstasjon i nærheten.

– Vi har en positiv og pragmatisk dialog med N.C. Nielsen, som har løst våre presserende behov. Vi har opplevd kort reaksjonstid, stort engasjement og en hands-on tilnærming for å få logistikken på plass. Vi har derfor kunnet være i gang i løpet av hele oppstartsfasen og jeg er glad for – også på vegne av de ansatte – at maskinen fra Terberg er en del av flåten vår, sier terminalsjef Niklas Dini.
 

God plass

Med et eksternt terminalareal på 90 000 m2 kan maskinen fra Terberg boltre seg på et stort uteområde foran de mange portene. DB Schenker opererer med høye sikkerhetsstandarder og ansatte, lastebilsjåfører og gjester er ikke i tvil om hvor de har lov til å være. Arbeidsområdet for terminaltraktoren Terberg BC er dermed optimalt, med gode muligheter for manøvrering med løshengere, vekselflak og tilhengertrekk.

Terberg BC tilhører en serie multifunksjonelle og miljøvennlige kjøretøy som kan veksle mellom tre ulike transportoppgaver. På samme understell er det bygd inn en ramme til vekselflak med en løftekapasitet på 25 000 kg, en svingskive, med en løftekapasitet på 15 000 kg og et robust tilhengerfeste hvis jobben er å flytte en tilhenger.

– Vi har hatt et fantastisk samarbeid med DB Schenker og vi er glade for at vi har kommet i mål. Vi ønsker å strekke oss ekstra for å få ting til å fungere, og den midlertidige løsningen er nå erstattet av en permanent Terberg BC-løsning, som skaper verdi på terminalen. Det har vært veldig spennende å være med som leverandør i oppstarten av den nye terminalen, sier selger Lars Søgaard hos N.C. Nielsen.
 

Vil du vite mer?