N.C. Nielsens kunder etterspør i stor grad intelligente logistikkløsninger som skaper reell merverdi i den daglige varehåndteringen. Den nye Konecranes E-VER er utviklet med dette i tankene, da den i seg selv er utviklet i en energioptimalisert prosess og bygger videre på erfaringene fra andre elektriske modeller i Konecranes produktportefølje.
Løftekapasiteten mellom 18–25 tonn er et viktig skritt i Konecranes E-VER-serien og en milepæl på veien mot å elektrifisere hele porteføljen innen utgangen av 2026. På denne måten er Konecranes i førersetet med en miljøansvarlig produktutvikling og evnen til å kunne levere sterke løsninger innen energioptimalisering, sikkerhet, ergonomi, førerkomfort og ladeinfrastruktur.
"Konecranes har tatt neste skritt for å elektrifisere produktporteføljen. Høyere kapasitet på flaggskipet E-VER møter en etterspørsel fra kunder som ønsker utslippsfri drift, energieffektivitet og en miljøvennlig produksjonsprosess. Vi ser frem til å presentere denne gaffeltrucken, som setter nye standarder i sin kategori", sier salgsleder Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen.
Med sin løftekapasitet på mellom 18–25 tonn gir den nye Konecranes mulighet til å håndtere de tyngste og mest utfordrende materialene. Dens robuste konstruksjon, velprøvde teknologi og pålitelige kjøreegenskaper gjør den til et opplagt valg for miljøansvarlige bedrifter som har valgt å gå i en grønnere retning med maskinparken sin.
De individuelt tilpassede litium-ion-batteriene er en effektiv, sikker og langvarig energikilde for maskinen. De bidrar til å sikre høy energiutnyttelse, lavt energitap og muligheten til å lade i løpet av arbeidsdagen. Batteriene er utviklet med et Battery Management System (BMS) som overvåker batteriets helsetilstand og riktige temperatur under alle forhold.
"Konecranes E-VER er utviklet for å oppnå høy effekt med lavt energiforbruk. Dette oppnås med en nøye tilpasset teknologi, der litium-ion-batterier, den elektriske drivlinjen og et innebygd system for å gjenvinne strøm skaper optimal energiutnyttelse. Vi tilbyr også en fleksibel ladeinfrastruktur, hvor vi kan etablere ladestasjoner overalt i bedriften", sier Jørgen Peter Lund.
Med færre bevegelige deler og en modulær konstruksjon på Konecranes E-VER er det mulig å holde vedlikeholdskostnadene på et lavt nivå. Batteriene er vedlikeholdsfrie, motoren utvikler nesten ingen varme og vibrasjonene under kjøring er minimale. Dette sikrer høy driftstid, enkelt vedlikehold og betydelig lavere servicekostnader sammenlignet med dieseltrucker.
Førerhytten i de nye Konecranes E-VER gaffeltruckene er i særklasse. Den kalles OPTIMA, fordi alt viktig for førerkomforten er optimalisert. Utsikten fra den opphøyde posisjonen er bemerkelsesverdig, romsligheten er økt, instrumenteringen er ergonomisk utformet og hytten er et høyteknologisk mesterverk med både joystickstyring, berøringsskjermer og enkel innstilling.
Konecranes E-VER leveres som standard med den avanserte Truconnect-programvaren, som samler inn alle nødvendige data for å optimalisere driften. Her får du en mengde relevant informasjon for kontinuerlig overvåking, daglig optimalisering av driften og rapportering om for eksempel energiforbruk, driftstid, tomgang, vedlikehold og sikkerhet.